5 egyszerű tipp izzadás ellen

2015.07.06 05:48

Míg egy átlagos napon észrevétlenül fél és egy liter körüli folyadékot párologtatunk el a bőrünkön keresztül, addig kánikula idején verejtékcseppek formájában ennek többszöröse távozik. Most öt egyszerű, de nagyszerű tippet ajánlunk izzadás ellen.

1. Vegyen vissza a kávéadagjából!
Lehet, hogy reggel és ebéd után jól esik önnek egy csésze kávé, azonban a verejtékmirigyeinek már kevésbé. Miért kezdünk fokozottan izzadni a kávétól? A kávéban található koffein stimulálja a központi idegrendszert, ezen keresztül pedig serkenti a verejtékmirigyek működését. Mivel a kávé értágító hatással is rendelkezik, a nagyobb felületen való hőleadás következményeként fokozza az izzadást.

Mégis hogyan fogja bírni energiával izzadás nélkül? Például egyen spenótot, vagy fogyasszon más, B-vitaminban gazdag leveles zöldségekből készült ételeket, ugyanis a B-vitamin nagyban segíti a tápanyagok energiává való átalakítását. A hőségben a fokozott vízfogyasztás mellett ezért is érdemes könnyű, zöld salátákat fogyasztani, vagy egy zöld smmothie-val (ital valahol a turmix és a gyümölcslé között - a szerk.) is felpörgethetjük magunkat.

2. Kerülje a csípős, fűszeres ételeket!
A kávéhoz hasonlóan a csípős ételek is aktiválják az agyban található neurotranszmittereket, vagyis a specializált kémiai hírvivő molekulákat. Ha ég a szánk a csípőstől, a hipotalamusz ugyanazt a jelet küldi a verejtékmirigyeknek, mint hőségben. Az erős, csípős ételek ezen túl becsapják a szervezetünket, vagyis azokat az idegi receptorokat ingerlik, amelyek a hőre is reagálnak, ezért kezdünk verejtékezni például egy csípős kínai menü elfogyasztása után. Emellett a cukros és a zsíros ételektől is folyni fog rólunk a víz. A legjobb, ha ilyen időben gyümölcsöt, zöldséges ételeket fogyasztunk, és a húst sem visszük túlzásba.

3. Ne dohányozzon!
A dohányzás is alaposan megizzaszthat bennünket a hőségben, mert a nikotin acetylcholint termel a szervezetben, ami szintén stimulálja a verejtékmirigyeket. Ráadásul a dohányzás hatására tágulnak az erek, ez pedig megemeli a vérnyomást és a testhőmérsékletet, ami a kánikulában különösen kellemetlen és fokozottan veszélyes lehet.

4. Nézze át a ruhatárát!
Ha hajlamosak vagyunk az izzadásra, a rendszeres zuhanyozás, és a higiéniás szabályok betartása mellett a pamut fehérneműk viselése is jelentősen javíthatja a komfortérzetünket. A tiszta pamutból és vászonból készült ruhák jobban szellőznek, ha pedig a gombás fertőzéseket szeretnénk elkerülni, lehetőleg ne viseljünk zárt cipőt a nagy melegben. A műszálas zokni, a nejlonharisnya és a rossz minőségű műbőr cipők mind gátolják a láb természetes szellőzését. Mivel a gombák a meleg, sötét és nedves helyeket preferálják táptalajként, így azonnal megjelennek, amint erre lehetőséget biztosítunk nekik. Elsőként a bőr viszketése jelzi a gombát, melyet a későbbiekben bőrpír követ. Ha nem ebben a stádiumban kezdik kezelni, a bőrről idővel tovább terjedhet akár a láb körmeire is.

5. Alternatív módszerek
Bizonyos gyógyteák is megfékezhetik a kellemetlen izzadtságcseppeket. Például a zsályatea és a fekete tea tannintartalma mérsékelheti a verejtékezést. Ha a hőségben valamiért még stresszelünk is, izzadás ellen segítségünkre lehet a bazsalikom-, a galagonyavirág-, a citromfű-, a szurokfű-, illetve a levendulea.

Bármilyen hihetetlenül hangzik, a ráncfeltöltésre használt botoxkezelés is csökkentheti az izzadást. A botox gátolja az ingerületátvitelt az idegvégződés és – fokozott izzadás esetén – a verejtékmirigy között, míg a többi esetben az idegvégződés és az azt beidegző izom között. A hónalj izzadását botox injekcióval is megszüntethetjük, aminek hatására a hónalj verejtékmirigyeit a hipotalamuszból küldött inger nem éri el. A botox injekció hátránya, hogy csak fél éven át véd az izzadástól, amíg fel nem szívódik.

Ha a felsorolt módszerek mégsem segítenek, és az elviselhetetlen mértékű izzadást nem az intenzív mozgás és a hőség váltja ki, először érdemes megfigyelni, hogy mely testrészeken, mely napszakban keletkezik a fokozott verejtékezés. A szorongás és a stressz hatására beinduló heves izzadás a szimpatikus idegrendszer túlzott aktivitásának jele. Az elhízás hatására fokozódó izzadás inkább hormonális eredetű, ilyenkor a hormonrendszer változásaira érzékeny verejtékmirigyek aktiválódnak. A kóros izzadást ezen túl okozhatja a pajzsmirigy-túltengéssel is együtt járó hormonbetegség, szív- és vesebetegség, TBC, cukorbetegség, illetve a nőknél kiválthatja a panaszt férfihormon-túlsúllyal járó policisztás ovárium szindróma (PCO) is.

Az agyalapi mirigy betegségei ugyancsak okozhatnak túlzott verejtékezést, de a gyógyszerek mellékhatásai is felelősek lehetnek érte, köztük az antidepresszánsok. Mindemellett az izzadásért felelhet a bőr is, ha túl sok verejtékmirigy található benne. Az izzadásra való hajlam szülőről gyerekre is öröklődhet. Ha egyszerű, házi praktikákkal nem tudjuk csökkenteni az izzadást, mindenképpen forduljunk orvoshoz!

hvg.hu