Miért leszünk túlsúlyosak, ahogy öregszünk?

2015.07.28 06:25

Nemcsak illúzió, az emberek valóban ducibbak lesznek, ahogy korosodnak. A túlsúly a negyven feletti korosztály esetében egyáltalán nem ritka. Számos oka van annak, hogy ez így alakult. Tájékozódj ezekről cikkünkben, hogy hatékonyabban előzhesd meg (vagy küzdhesd le) az időskori elhízást.

 

1. számú ok: A túlevés
Sokkal többet eszünk, mint amennyire szükségünk lenne. Ehhez hozzájárul az életmódunk is: szeretünk ünnepelni, persze finom zsíros, magyar ételekkel és süteményekkel. Sok stressz ér bennünket és a feszültséget néha evéssel vezetjük le. Ezenkívül túlságosan kedveljük a gyors éttermeket, a cukros üdítőket és az alkoholt is. Az évek alatt kialakult étkezési szokásaink egy bizonyos kor után már nyomot is hagynak maguk után, ha nem teszünk ellene semmit, és nem változtatunk az étrendünkön.

Mit tehetsz ellene? Apró változtatásokkal az étrendedben szokj le az egészségtelen ételekről, helyettük inkább minden étkezés mellé fogyassz zöldséget, az étkezések között pedig gyümölcsöt. Az édesítőszeres üdítők nem jó alternatívák a cukor helyett, mivel növelhetik az étvágyat. A víz, az ízesítés nélküli gyümölcstea és gyógytea viszont jó választás.

2. számú ok: Hormonok
A hölgyeknek a csípőjük és a combjuk tartalmazza a legtöbb zsírsejtet, a férfiaknak a hasuk, ezért 40 éves kor előtt általában ide híznak először. Amikor a menopauza bekövetkezik, az ösztrogén, a progeszteron és a tesztoszteron szint is csökken a nők esetében, és a zsírsejtek inkább a has tájékán fognak növekedni.

A férfiaknál a tesztoszteron szint fokozatos csökkenése szintén hasi elhízáshoz vezethet. Ez azonban nemcsak szépséghiba, hanem sajnos megnövelheti különböző betegségek kockázatát is: (cukorbetegség, szívbetegségek) és még az élettartamra is kihathat.

3. számú ok: Ellustulás
Egyre lustábbak és kényelmesebbek leszünk, ahogy öregszünk. Pedig egyre aktívabbnak kellene lennünk. Többet eszünk, de kevesebb kalóriát égetünk el. Ennek egyenes következménye az elhízás. Az izomzatunk pedig nagyon gyorsan leépül, így minél tovább várunk, annál nehezebb lesz újra elkezdeni mozogni.

Ideális esetben mindennap szükség van legalább 30 perc aerob típusú mozgásra (mint például a séta, a futás vagy a kerékpározás) és hetente kétszer valamilyen erősítő gyakorlatra (mint például a súlyzózás, húzódzkodás vagy bármilyen erőnléti edzés).

Mielőtt mozgásformát választanál, konzultálj orvosoddal, hogy mit ajánlana.

4. számú ok: Gravitáció
A gravitáció sajnos hatással van a testrészeinkre és a bőrünkre is. A fenék, a mell és a has is lógóssá, löttyetté válhat emiatt. Ha ügyelsz a súlyodra és eleget eddzel késleltetheted a gravitáció hatását.

5. számú ok: Összemegyünk
Ahogy öregszünk alacsonyabbá válunk, így kevésbé tűnünk vékonynak és fittnek. Ennek két oka van: az egyik a csontritkulás, a másik pedig a tartásunk. A hölgyek magassága a menopausa első 5 évében drasztikusan csökkenhet. A csontritkulás ellen fontos a kalcium bevitel, a rossz tartás ellen pedig tartásjavító tornákkal, például gerincjógával küzdhetünk.

grandparents.com