Vége a termékbemutatós visszaéléseknek?!

2015.06.20 09:42

Még a tavaszi ülésszak alatt benyújtja a termékbemutatók működését szigorú keretek közé szorító törvényjavaslatát a KDNP – tudta meg lapunk a párt alelnökétől. Rétvári Bence szerint a jogszabállyal elkerülhető, hogy több tízezer – főként nyugdíjas – fogyasztó átverés áldozatává váljon. A szabályozás megalkotását a hatósági ellenőrzések is indokolttá teszik: az utóbbi idők tíz árubemutatója közül átlagosan hétnél derült fény szabálytalanságra. Arra is akadt példa, hogy pszichés nyomást gyakoroltak a vásárlókra.

Hamarosan az Országgyűlés elé kerül az a jogszabály, amely a termékbemutatós cégek magatartását szabályozná részleteiben. – A tervezetet a következő napokban, hetekben, de még nyár előtt a képviselők asztalára tesszük – mondta a Napi Gazdaság kérdésére Rétvári Bence. A KDNP alelnöke szerint mihamarabb lépni kell az ügyben, a termékbemutatók alkalmával ugyanis sokszor a fogyasztók legkiszolgáltatottabb csoportját, a nyugdíjasokat károsítják meg.

A részletekről szólva a kormánypárti politikus azt mondta: a jogszabály három fő elemet tartalmaz majd. Egyrészt kötelezővé tennék, hogy a termékbemutató cégek országos ügyfélszolgálatot működtessenek. Szigorúbbá válnának a hitelszerződések megkötésének feltételei is. – Nem fogadható el, hogy például a buszon írathassanak alá bárkivel kölcsönmegállapodást – fogalmazott Rétvári Bence, hozzátéve: a fogyasztók jobban átgondolhatnák döntésüket, ha a szükséges papírmunka elvégzéséért el kellene menniük egy bankfiókba. Az előírások között szerepelne a megtévesztő ingyenesség reklámozásának tilalma is. – A törvénytervezet azoknak a visszás módszereknek az ügyében igyekszik megoldást kínálni, amelyek évek óta a legnagyobb gondot okozzák – összegzett a kereszténydemokrata politikus. Végezetül megjegyezte: a javaslat kimunkálása előtt a párt vezetői számos alkalommal egyeztettek idősügyi szervezetekkel és az állam különféle hivatalaival, intézményeivel.

Ajándék, ami pénzbe kerül
Megkerestük a fejlesztési tárcát, ahol – a fogyasztóvédelmi hatóság megállapításait felidézve – részletesen ismertették a termékbemutatók kapcsán feltárt leggyakoribb hiányosságokat, visszásságokat. Ezek szerint az utóbbi időben számos alkalommal előfordult, hogy az árubemutató szervezői egészségnapként, szűrővizsgálatként, esetleg teljes körű egészségmegőrző programként, netán ingyenes állapotfelmérésként hirdették meg rendezvényüket. Sokszor a helyszínen derült ki: a hangzatos kifejezések leginkább csak arra szolgáltak, hogy felkeltsék a fogyasztók érdeklődését.

A különféle előadásokon számos megtévesztő praktikával találkoztak a hatóság felügyelői. Bizonyos esetekben az a benyomása támadhatott a hallgatóságnak, hogy már megnyert valami nagy értékű tárgyat, szolgáltatást. Máskor arról esett szó, hogy a termék csak rövid ideig kapható, így az érdeklődőknek sietniük kell. Megint máskor az ingyenesen hirdetett áruért kértek ellenértéket – volt példa arra, hogy az előállítás költségeként százötvenezer forintot számítottak fel.

Szabálytalanság tízből hét esetben
A fogyasztóvédelmi hatóság az utóbbi két évben számos alkalommal ellenőrizte a termékbemutatós cégeket. Két évvel ezelőtt, 2013-ban összesen 173 árubemutatónál vizsgálódtak a felügyelők, s átlagosan tíz esetből majdnem hétben jogsértésre derült fény. Tavaly hajszálra azonos eredményt hoztak a fogyasztóvédelmi ellenőrzések, azzal a különbséggel, hogy 2014-ben 99 alkalommal kerestek fel ilyen cégeket a hatóság emberei. A tapasztalatok közül a tárcánál kiemelték: a múlt év ellenőrzött előadásain összesen 103 esetben hangzott el olyan tájékoztatás, amely alkalmas volt a hallgatóság megtévesztésére. Négy árubemutatón pedig agresszív kereskedelmi megoldást is bevetettek: pszichés nyomásgyakorlással igyekeztek rávenni a fogyasztókat a termékek megvásárlására. Ilyenre a korábbi ellenőrzéseken még nem volt bizonyított példa.

Sok a panasz
Az utóbbi időben számos bejelentést, jelzést tettek a fogyasztók az árubemutatók szervezőinek, lebonyolítóinak tevékenysége miatt. Mint azt a szaktárcától megtudtuk, tavaly 780 kérelem, közérdekű bejelentés és tájékoztatáskérés futott be a fogyasztóvédelmi hatósághoz. A legtöbb beadványban – szám szerint 236 közlésben – azt sérelmezték a fogyasztók, hogy a vállalkozással szemben nem tudták érvényesíteni a jogszabályon alapuló elállási jogukat. A leggyakoribb panaszok között szerepelt az is, hogy elálláskor a cégek nem fizették vissza a foglalót, máskor bánatpénz vagy adminisztrációs díj megfizetését követelték a fogyasztótól.



Adógondok
Az utóbbi időkben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal figyelmét is felkeltette a termékbemutatós cégek tevékenysége. A mögöttünk hagyott két esztendőben a hatóság összesen 77 ellenőrzést tartott: az eljárásokban a revizorok együttesen 450 millió forint meg nem fizetett adóra bukkantak, a hiá­nyosságok és a mulasztások miatt további 560 millió forintnyi büntetést szabtak ki. Az adóhivatal összesen egymilliárd forint befizetésére kötelezte a szóban forgó gazdasági szereplőket. Hozzátehető, hogy a hatóság számos negatív tapasztalatot szerzett. Némelykor fiktív számlák kerültek elő, máskor a túlzó árazás volt feltűnő, bizonyos alkalomkor pedig arra derült fény, hogy a cégek visszaéltek a fogyasztók helyzetével.

napigazdasag.hu